Mitä koordinaattori tekee- ja mitä ei tee

 Aloitin kuluneen vuoden tammikuussa Kuntaliiton ja TEM:n yhteisenä resurssina, pääkallopaikkana Kuntaliitto, työllisyyden kuntakokeilujen koordinaattorina. 

Koska joillekin on epäselvää toimenkuvani, niin avaan sitä hiukan. Ensinnäkin minä En ole päättänyt siitä, että tällaiset kokeilut on päätetty aloittaa. Sen päätöksen on tehnyt maan hallitus. Ei Sipilän hallitus vaan Marinin hallitus. Ideakaan ei ole minun vaan hallitusneuvotteluissa esille nostettu ja sitä kautta se on mennyt eteenpäin.

Minä En myöskään ole päättämässä siitä mitä missäkin alueilla tehdään. En linjaa mitään enkä ole poliittisessa vastuussa kokeilujen onnistumisesta.

Minä sen sijaan 

• Haen tietoa kuntien työllisyyskokeiluista 

• Jaan saamaani tietoa eteenpäin kunnille, alueille ja kaikille yhteistyötahoille esim. yhyttämällä saman- ja erikaltaisia kokeiluja yhteen, vertaisoppimisen hyödyntämisellä ja muilla keinoin

• Toimin välittäjänä/yhdyshenkilönä eri toimijoiden välillä, raportoin Kuntaliitolle ja  TEM:lle

Miten tätä työtäni sitten käytännössä teen? Tässä listausta: 

  •  Haastattelemalla alueiden edustajia, jakamalla tietoa ja tapaamalla myös kokeilujen ulkopuolella olevia tahoja
  •  Teams-palaverit 
  •  Puhelinyhteydet 
  •  Paikan päällä käynti(kunhan korona saadaan talttumaan) 
  •  Suorat yhteydenotot 
  •  Kyselyt (sähköposti, Webropol yms.) 
  •  Infokirje (noin viikoittain) 
  •  Työllisyysklinikat, Työpajat Osallistumalla ”omien” ja muiden yhteistyötahojen tilaisuuksiin 
  •  Kuulumalla kokeilujen kansalliseen ohjausryhmään pysyvänä asiantuntijana 
  •  Verkostojensa avulla (mm. ministeriöt) 
  •  TEM viikkopalaveri, Kuntaliitto viikkokokous yms.
Kun tälle kaikelle pitää olla jokin syy, perustelu, niin sen voisin aukaista tähän seuraavaksi.
Tätä tehdään ennen kaikkea työttömille ja työvoimaa tarvitseville. Ei vain kokeiluun osallistuville alueille vaan koko Suomelle, siis myös niille alueille jotka eivät ole mukana kokeiluissa 

Tavoite on se, että  löydetään uusia ratkaisumalleja ja toimintatapoja työllisyysasteen nostamiseksi ja palvelujen vaikuttavuuden lisäämiseksi ja tähän pyritään  yhdistämällä valtion, kuntien, yksityisen toimijan ja 3.sektorin resurssit. 
Olennaista on huomata se, ettei tällä kokeilulla, joka on itse asiassa ja käytännössä jo enemmänkin pilotointia (koska hallitus päätti puoliväliriihessä pysyvästä työllisyydenhoidon vastuun siirrosta kunnille), nosteta yksin työllisyysastetta. Ei tietenkään.

Kuinkahan moni muuten on ymmärtänyt mitä tuo kevään päätös tarkoittaa nykyiselle te-palvelujen rakenteelle? No en vastaa. Ihan itse se on oivallettava. Kertokoon hallitus sen suomeksi. 

Tällä kokeilulla tai pilotoinnilla on tarkoitus laittaa nykyinen palvelujärjestelmä sellaiseen kuntoon, että työtön tai työvoimaa tarvitseva hyötyy siitä. Niin että ihminen pääsee eteenpäin palveluista eikä jää niihin vuosikausiksi pyörimään. Hänen työmarkkina-asemaansa on siis tarkoitus parantaa. 
Juu, en unohda täysin työkyvyttömiä ihmisiä. Heille on oltava omat ratkaisunsa. 
Se on erittäin merkittävä kysymys. Enemmän se on sosiaalipolitiikkaa kuin työllisyyspolitiikkaa.

Mutta myös osatyökykyisille tarvitaan apua, tai ehkä on parempi puhua jäljellä olevasta työ-ja toimintakyvystä sekä toki halusta tehdä edelleen työtä. Kokeilujen sisällä  siihen mm. Työkykyohjelma etsii ratkaisuja ja vastauksia.

Oikeastaan toisin esille alla olevan dian avulla kolme isoa kokonaisuutta, jota ainakin tarvitaan työllisyysasteen  nostamiseksi (mainitsen vain sotu-uudistuksen tarpeen):





Minulle tulee siis yhteydenottoja, joista voisin päätellä sen että toimenkuvani on hieman epäselvää. Siksi kirjoitin tämän blogin. 

Noissa, käytän nyt sanaa kokeilu, kokeiluissa toimitaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilulain puitteissa. Kokeilujen sisällä on lukuisia erilaisia teemoja, kokeiltavia asioita. Mm. työllisyyden+ soten yhdyspintaan liittyvät asiat, yritysyhteistyö, osaamiseen ja koulutukseen liittyvät teemat, maahanmuuttoon liittyvät asiat, OMA-valmentajuus jne. 

Työni on varsin mielenkiintoista. Pidän siitä. Osa työtäni on myös seurata alueilla sitä, miten uudet hallituksen esitykset istutetaan sisään kokeiluihin. Mainitsen näistä esityksistä Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin, Välittäjä Oyn perustamisen ja TE-digin.  Olen myös mukana tarvittaessa lausumassa näistä esityksistä eduskunnalle. Kesän aikana olen lukenut nuo kolme esitystä moneen kertaan ja juuri "sillä silmällä" että niistä voin olla jotain mieltä. Ja olenkin...mutta en kerro vielä mitä mieltä. 

Laiska töitään luettelee ja sillee... mutta kerroin tämän sillä toiveella että joku kävisi ehkä lukemassa tämän tuotokseni. Ja selventääkseni sitä mitä teen. 

Kommentit

  1. Tärkeintä mielestäni on purkaa byrokratiaa. Työttömän tai työtä vailla olevan pitää päästä nopeasti eteenpäin. Vuosikymmeniä olen yrittänyt työvoimatoimiston ihmisille ehdottaa toimia, jolla työttömyyteen tarkoitetut rahat laitetaan suoraan työllistämään, EI erilaisiin kokeiluihin ja työvoimaviranomaisten työllistämiseen.
    Yrittäjä
    Raimo Pehkonen
    Kouvola

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta. Turha sääntely kevyemmäksi. Siinä on työsarkaa. Ja aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, olemassa olevilla keinoilla voi saada enemmän aikaiseksi ilman uusien keksimistä. Panokset niihin toimiin jotka ovat tutkitusti tehokkaita ja toimivia. - Jarppa

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit