No ei se nyt ihan vielä ole valmis
Kuntalehden 8/2021 sivuilla 38- 40 oli mielenkiintoinen
juttu työllisyyden kuntakokeilusta ja OMA-valmentajuudesta.
Juttu oli otsikoitu: Oma-valmentaja, soita jo!
On hyvä, että tämä asia on nostettu esille. Tässä viitataan
siis ns.suunnitelmavelkaan. Tällä viitataan siis työllistymissuunnitelmaan. Se on olennainen tieto kun määritellään ja
arvioidaan sitä miten työllisyyden kuntakokeilut on saatu liikkeelle.
Jutussa todetaan: "Nyt, puolen vuoden jälkeen sisäänmenovaiheen pitäisi olla jo ohi ja työttömien palveluiden rullata". No niin pitäisi. Mutta eihän tämä nyt ole noin helppoa.
Kun kokeilut alkoivat maaliskuussa, paljastui että suunnitelmavelka nousi tuolloin jo esille. Lähetin silloin kyselyn alueille
suunnitelmavelan suuruudesta. Sainkin vastauksia monelta alueelta.
Yksi syy tälle suurelle velalle oli eittämättä korona, kuten
jutussakin tuodaan esille, ja sen myötä käytössä ollut poikkeussäännös. Poikkeussäännöksen
perusteella TE-toimistoilla oli enemmän harkintaa haastatteluiden
järjestämisessä. Poikkeuksethan olivat voimassa ajalla 1.5.2020-31.1.2021
Mutta kaikkea tuo poikkeussäännös ei yksin selitä. Useissa
haastatteluissa ja keskusteluissa kokeilualueiden edustajien kanssa tuli nimittäin esille
se, että tätä velkaa on jo paljon kauemmalta ajalta. Jopa 2016 saakka kertynyttä. Tämä
siis kertoo siitä, että palvelujärjestelmä ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Siihen on taas monia syitä joista pienempiä eivät ole jatkuvat muutokset,
byrokratia ja niukat resurssit.
TE-toimistosta työllisyyden kuntakokeiluun siirtyneiden
asiakkaiden kohdalla merkittävällä määrällä asiakkaita oli
työllistymissuunnitelma joko päivittämättä tai kokonaan tekemättä. Edelleen
prosentit ovat korkeita. Uskon kuitenkin siihen, että osaamisen ja rekrytointien
myötä tämä asia saadaan paremmalle tolalle. Mutta on realismia myös se, ettei tämä
tapahdu hetkessä. Puoli vuotta on lyhyt aika kaikkien muutosten keskellä.
On nimittäin hyvä tiedostaa se valtava muutos jossa kuntien
työllisyyspalvelujen ja te-toimistojen työntekijät ovat olleet tässä(kin) muutoksessa. Uuden opettelu esim. URA-järjestelmän osalta, erilaisten
työkulttuurien yhteensovittamisen haasteet, kokeilun aloittaminen,
toimitilakysymykset ja rekrytointiprosessit ovat kaikki omalta osaltaan vieneet
aikaa ja energiaa.
Kun vielä muistutan, että tuleva syksy ja ensi vuosi tuovat
mukanaan lisää muutoksia, ei jokapäiväisten asioiden hoitaminen ja
asiakaspalvelun laadun turvaaminen ole jatkossakaan läpihuutojuttuja.
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli, palkkatukiuudistus, ”Välittäjä Oy”, TE-digi
ja työllisyyden vastuun siirto kunnille ovat kaikki ”hanskattavia” asioita.
Niin ja se sote, hyvinvointialueineen.
Siksi, toivon tukea, kärsivällisyyttä ja ymmärrystä
muutosten keskellä työtään tekeviä virkailijoita kohtaan.
Kritiikki on ymmärrettävää ja varsinkin kun muistetaan
kenelle tätä kaikkea tehdään: asiakkaalle. Ymmärrän hyvin, että jokainen tarkastelee näitä kysymyksiä omalta näkökantiltaan ja peilaa niitä omiin kokemuksiinsa. En kuitenkaan lähtisi sen perusteella tekemään yleistäviä johtopäätöksiä.
Viitaten tuohon YLEn uutiseen: 3.sektori on mukana kokeiluissa kunkin alueen omista lähtökohdista. Senkin on kuitenkin uskallettava haastaa muiden tekemisen ohella omaa tekemistään. Mitä sillä voisi olla annettavana kokeiluille ja mikä sen rooli voisi olla jatkossa? Ollaanhan nyt tekemässä uutta, ei niinkään puolustamassa vanhoja rakenteita. Kokeilun kantava teemahan on se, että valtio, kunnat, yritykset ja kolmas sektori löytävät YHDESSÄ uusia toimintatapoja, joiden vaikuttavuus on parempaa kuin mitä se on tällä hetkellä.
Korostan sanaa YHDESSÄ. Kuntakokeilujen luonne on eräällä tavalla muuttunut, koska hallitus on linjannut puoliväliriihessään että vastuu työllisyyden hoidosta siirtyy kunnille 2024. Tässä on kyse jo enemmän pilotoinnista vaikka nimi onkin edelleen kokeilut.
Lopuksi totean, ettei mikään yksittäinen toimenpide tai toimintatapa nosta työllisyysastetta. Tarvitaan valtavasti oikeita toimia ja näiden toimien tulee "seurustella" ja tukea toinen toisiaan.
Tätä kaikkea työllisyyden kuntakokeilussa tehdään. Ja tätä kaikkea tehdään myös muualla, kokeilujen ulkopuolella. Mutta paremmin voi aina tehdä ja sen vuoksi kokeilut perustavat paikkaansa. Jotta jokaisella alueella löydetään juuri sille alueelle sopivat keinot lannistaa työttömyyttä. Ja että jokaiselle asiakkaalle löytyy juuri hänelle sopiva "resepti", tie työelämään.
Mikään muu ei ole varmaa kuin jatkuva muutos. Siinä keskellä ovat kaikki työllisyyden kuntakokeilussa mukana olevat kunnat ja alueet. He ovat tässä puskureina. Etsimässä malleja, jotka toimiessaan voidaan jalostaa kaikkien alueiden käyttöön kun vastuu työllisyyden hoidosta siirtyy kunnille vuoden 2024 aikana.
Kärsivällisyyttä.
Kommentit
Lähetä kommentti