Kuka sen kirjoittaa?

Pikku hiljaa, tai siis jo jonkin aikaa, on mediassa ryhdytty pohtimaan sitä kuka alkaa ja kenen kanssa.

Ensi keväänä käydään eduskuntavaalit ja valta jaetaan uudelleen kuten demokratiassa on tapana. 

Päivän Iltalehti kertoo gallupjohtaja Kokoomuksen mahdollisista leikkauksista jos valtakirja heille tulee.

Lainaus jutusta: "Konkreettisten säästökohteiden etsimisessä Orpo viittaa aiempaan rooliinsa valtiovarainministerinä ja vakuuttaa, että hallituksen budjetin ennätyssuuresta 80 miljardin euron loppusummasta löytyisi säästettävää.

...

Jatkossa valtion budjettikirja on käytävä momentti momentilta läpi. Aina voi jotakin jättää tekemättä tai tehdä tehokkaammin, Orpo sanoo."

Puolueiden on mielestäni kyettävä kertomaan, jos ei nyt jokaista summaa pilkuntarkasti, niin ainakin se logiikka jolla ne aikovat vallassa ollessaan toimia. Onko ideologiana leikata kustannuksia, vähentää velkaantumista vai  kenties jatkaa sitä?

Kuka siis uskaltaa kertoa mitä aikoo tehdä? 

Monesti puolueiden omien, osin ympäripyöreidenkin, pohdintojen varjoon jää se, että myös ministeriöissä aletaan valmistautua vallan vaihtoon.  Siellä tehdään jo suunnitelmia tulevaa silmällä pitäen.

12.9 julkaistiin valtioneuvoston sivuilla ministeriöiden tulevaisuuskatsaus. Sieltä löytyvät jokaisen ministeriön tulevaisuuden näkymät ja pohdinnat suunnasta.

Otan esille tässä vain sen ministeriön, jonka parhaiten tunnen- työ- ja elinkeinoministeriön.

Peilaan tätä tulevaisuuspohdintaa omiin kokemuksiini.

Kun perussuomalaiset ottivat kantaakseen hallitusvastuun, tehtiin silloin virheitä. Eräs sellainen asia oli kokemattomuus hallitusneuvotteluista. Toisaalta, mistä sitä olisi saatu siihen tilanteeseen? Vain harvoilla perussuomalaisilla oli minkäänlaista hallitusneuvottelukokemusta puhumattakaan hallituskokemuksesta. 

Tämä oli mielestäni kuitenkin osasyy sille, että ei ymmärretty miten tulisi toimia ja mihin keskittyä. Se on kuitenkin sanottava, että lopullisesti hyväksynnän hallitukseen menemiselle päätti puoluevaltuusto, -hallitus ja eduskuntaryhmä. Vain yksi henkilö vastusti hallitukseen menemistä. Hän oli Vesa-Matti Saarakkala. Hän myös perusteli kantansa. Yksi syy, muistini mukaan oli hallitusohjelma. Hän näki ettei porukka kestä sitä mitä tullaan tekemään. Vesa-Matti oli aivan oikeassa.

Miksi pomppasin entiseen? Siksi, että kun luette, ja jos luette tuota tulevaisuuskatsausta eri ministeriöiden osalta, niin sieltä piirtyy erittäin vahvasti tulevan hallituksen hallitusohjelman runko. Juu, tiedän että tässä on edessä vaalit. Mutta silti.

Otetaan esimerkiksi pari poimintaa tuolta TEM:n pohdinnoista:

Siellä pohditaan mm. työvoimapulaa ja kohtaanto-ongelmaa. 

Ratkaisujen suunnaksi esitetään: "Puretaan rakenteellista työttömyyttä käymällä läpi etenkin etuuksien, verotuksen, työlainsäädännön, työkyvyn, työvoimapolitiikan ja koulutuksellisten uudistusten roolia rakenteellisen työttömyyden purkamisessa. Esimerkiksi ansiotulojen, työttömyysetuuksien ja muiden etuuksien sekä verotuksen yhteisvaikutuksilla parannetaan työnteon kannusteita. Työlainsäädäntöä ja työvoimapolitiikan roolia käsitellään, samoin koulutuspolitiikan järjestelmätehokkuutta."

Mitä tuo jargon tarkoittaa? Se VOI tarkoittaa etuuksien leikkaamista jotta tarjottu työ kelpaa. Se VOI tarkoittaa työlainsäädäntöön puuttumista. Kuulostaako tutulta? No mitä tehtiin Sipilän hallituksessa?

Puututtiin isolla kädellä juuri noihin asioihin. Ja sehän oli todella epäsuosittua ja yksi syy sille että silloin PS- eduskuntaryhmä repesi. Tätä VOI siis olla edessä. Kannattaa lukea noita suunnitelmia ja mahdollisia ratkaisujen suuntia suurennuslasilla. Ettei tule ikäviä yllätyksiä. 

En siis väitä että noin kävisi enkä väitä etteikö vaaleilla olisi väliä. Mutta koska virkamiehet eri ministeriöissä seuraavat poliittisten puolueiden puheita ja varsinkin niiden vaaliohjelmia, niin ministeriöt ennakoivat hallitusohjelmia jo nyt. Siksi toimittajien ja kansalaisten on hyvä kysyä poliitikoilta oikeita kysymyksiä. 

Entäs sitten se vihreä siirtymä? "Käynnistetään kansallisten ja alueellisten yritysekosysteemien kehittämisen ohjelma, joka tukee alueiden vihreää siirtymää. Ohjelma edistää jalostusarvon kasvua vahvistamalla yritystoiminnan, osaamisen ja raaka-aineiden kohtaamista ja kytkee toimijoita kansainvälisiin arvoverkkoihin. Ohjelma kanavoi rahoitusta kansallisten ja alueiden strategisten kehittämiskokonaisuuksien mukaisiin teollisen mittakaavan pilotteihin, pk-yritysten vihreään siirtymään ja verkostojen vahvistamiseen huomioiden laajasti eri kasvun vaiheessa olevien ja erikokoisten yritysten näkökulmat."

Mitenkähän tämä mahtaa istua kaikkien puolueiden ideologiaan vs. hallitusyhteistyö? Jätän sen pohdittavaksi.

Minulle nämä ministeriöiden tulevaisuuspohdinnat näyttäytyvät valmistautumisena seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan. Noita lukemalla yllätysten mahdollisuus pienenee. Ja erityisesti ymmärrys siitä, mitä voi olla tulossa.

Ai niin, eikö hallitusohjelmasta päätä puolueet hallitusneuvotteluissa? Jep. Mutta niitä säestää melkoinen virkamiesarmeija joka kertoo mitä, kuinka paljon ja miten. Ja hei, suurin osa virkamiehistä tulee ministeriöistä, mistä muualtakaan.

Kyllä siellä osataan jättää merkittävä jälki minkä tahansa hallituksen hallitusohjelmaan. Joustavasti. Vai miten voi muuten selittää sitä, että suurin piirtein sama virkamieskunta hyväksyy ensin rajun leikkauslinjan (Sipilän hallitus) ja historiallisen velkaantumisen(Rinne-Marinin hallitus)? 

Veikkaan, että seuraava hallitus ajaa todella tiukkaa talouspolitiikkaa ja siihen viittaa myös moni tulevaisuuspohdinnan mahdollinen ratkaisusuunta. Se on vaan kirjoitettu usein niin ympäripyöreästi, että tarvittaessa se taipuu suuntaan jos toiseenkin.

Poliitikot vaihtuvat, virkamiehet pysyvät. 







Kommentit

Suositut tekstit