Edunvalvonta ja Kouvola(niin ja Kymenlaakso)

Olemme näin eduskuntavaalien alla siinä tilanteessa, että eduskunta on järjestäytynyt(väliaikaisesti), hallitustunnustelijalta on tulossa kysymykset eduskuntapuolueille vastattaviksi ja todella moni taho valvoo etujaan, jos on hereillä- ja miksei olisi?

Kerronpa ensin hieman omia kokemuksiani, koska en oikein muiden kokemuksista tiedä.

Sen ajan kun olin kansanedustajana, niin minua lobattiin monilta tahoilta. Eli suomeksi, pyrittiin vaikuttamaan ajatuksiini ja sitä kautta edistämään kunkin tahon omaa agendaa. Eikä siinä mitään, niin pitääkin toimia.

Jokainen kansanedustaja on kotoisin jostain kunnasta. Ja maakunnasta. Oletusarvona ihmisillä on se, että valittu edustaja edistää myös tai ennen kaikkea oman alueen asioita. 

Mistä tämä edustaja saa "syötteensä" edistää näitä asioita tai teemoja? Kunnalta tai maakunnalta. Eli nekin ovat "lobbareita" omalle asialleen.

Noin sen pitäisi toimia. Ei edustaja voi mielestäni itse ryhtyä keksimään niitä asioita joita hänen pitää edistää. Hän saa tai siis pitää saada ideoita ja ajatuksia omalta alueeltaan. Näitä alueen ja kunnan etuja hänen odotetaan edistävän. Ja mitä merkittävämmässä tehtävässä henkilö on, sitä todennäköisemmin tuo asia myös etenee. 

Entäs jos käykin niin, että edustaja tai edustajat jäävät yksin? Tällä tarkoitan sitä, ett he eivät saa syötteitä omasta kunnastaan tärkeistä asioista. Heihin ei pidetä juuri yhtään tai jopa pahimmassa skenaariossa lainkaan yhteyttä. Eihän niin voi olla? 

Mutta kun voi. Ja oli. Minuun ei otettu ensimmäisen eduskuntakauden aikana yhtään kertaa yhteyttä missään Kouvolalle tärkeässä asiassa. Ei yhden yhtä kertaa. Taisin olla väärässä puolueessa ja vielä oppositiossa. (Enkä minä nyt tarkoita sitä, että olin valtuutettuna myös. Se ei ole asia johon tässä viittaan.)

No asia korjaantui siltä osin seuraavalla kaudella, että vaikka puolue pysyi samana, niin oppositioasema muuttui hallituspuolueen  ja valtioneuvoston jäseneksi. Sainko syötteitä tai ideoita? EN. 

Ainoat henkilöt, jotka pitivät jatkuvaa yhteyttä minuun olivat poliitikot Harri Helminen(sd. kaupunginhallituksen pj.) ja Jenny Hasu(kesk). Jenny oli erityisesti ja omatoimisesti aktiivinen. Hän ymmärsi että Kouvolalla on ministeri eikä häntä häirinnyt lainkaan puolue eikä henkilö. Häntä kiinnostivat asioiden edistäminen.

Olen noista ajoista kirjoittanut kirjassani Syvään päähän. Siksi en tätä tämän enempää tässä avaa. Mutta sen totean vielä, että esim. Kimolan kanavasta, joka oli yksi Kouvolan kaupungin kärkihanke ja johon hommasin rahoitusta, tulikin lopulta minun hankkeeni ja aivan "sysipaska kuraränni". Että ei kestä kiitellä. 

Kun nyt sitten tullaan tähän hetkeen, niin minä politiikan jättäneenä mutta kouvolalaisena veronmaksajana ja kokemusperäisesti kysyn, että eihän enää ole tätä ongelmaa? 

Onhan meidän istuvat kansanedustajat evästetty tarkkaan niistä tavoitteista, joita Kouvola ja myös Kymenlaakso haluavat edistää? 

Ja onhan tämä edunvalvonta jatkuvaa ja sitä myös päivitetään ajantasaiseksi?

Onhan meillä evästettynä hallitusohjelmatavoitteet ja valmiit ehdotukset HO-kirjauksiksi?

Kouvolasta valittiin eduskuntaan kolme kansanedustajaa ja Kotkasta yksi. On mielestäni aivan yhdentekevää se, kuka saa onnistumisia aikaiseksi, kunhan saa. Mutta loogisinta ja kovin odotusarvo on tietenkin hallitustunnustelut aloittavan puolueen, Kokoomuksen edustajalla Ville Kaunistolla. Häntä pitää auttaa ja tukea, kuten kaikkia muitakin edustajiamme. 

Oletan, että kovin moni kouvolalainen ei istu tulevissa hallitusneuvotteluissa. Niiden harvojen, jotka siellä istuvat, päälle kasautuu melkoisia paineita. Niitä helpottaisi se, että Kouvolalla on antaa hallitusneuvottelijalle selkeitä evästyksiä ja omia ideoita.

Yksi sellainen voisi hyvinkin olla NATO:on liittyvät hankkeet. Pitäisin aivan käsittämättömänä jollei tätä ole jo ajateltu ja samalla kirjattu selkeitä tavoitteita tähän liittyen. Onhan asiaa jo esitetty kuukausia sitten. 

Lopuksi totean, silläkin uhalla että joku suuttuu, että Kouvolan suuri ongelma on se, että oikein mitään ei viedä maaliin. Lähes kaikki jää pöydälle eli kesken. Se kuuluisa "joku muu" hoitaa. Mutta kun ei hoida!

Ei meidän ongelmamme ole visioiden tai strategioiden puute vaan se, että niitä pitää jonkun viedä eteenpäin. Ja tämä joku tuntuu puuttuvan. Sille tämä minun suuntaani näyttää. Olen erinomaisen iloinen jos olen aivan väärässä ja asia on kunnossa. Tämän kirjoituksen tarkoitus on herätellä, ei niinkään syytellä. Kulttuurin on muututtava jos haluamme pärjätä kuntien ja alueiden välisessä kisassa ihmisistä ja elinvoimasta. 

Olemme metsäteollisuuden siunaamia- ja kiroamia. Rakennemuutos on koitellut aluettamme ehkä raskaammin kuin mitään muuta aluetta Suomessa. Muistan, että olimme 2000-luvun alussa BKT:lla mitattuna Suomen kakkonen. Enää emme todellakaan ole vaan aivan toisessa päässä taulukkoa.

Tänään(12.4 2023) saimme taas kerran uutisia Kouvolaan, ikäviä sellaisia. Stora Enso suunnittelee(yt-laki), lakkauttavansa paperikonelinjan Anjalankoskella. Samana päivänä uutinen kertoo Kotkan akkutehtaasta, neljän miljardin euron jättihankkeesta. 

Tasan ei mene nallekarkit. Hienoa, jos tuo Kotkan hanke toteutuu, totean heti perään! Ei ole meiltä pois.

Mutta Kymenlaakson pohjoisessakin osassa pitäisi elää, tehdä työtä ja yrittää. Siksi, edunvalvontaa valtiovallan suuntaan on parannettava ja hetimiten. Mutta pitää olla omia ideoita ja suunnitelmat. Ja niitä tulee jatkuvasti päivittää ja pitää ajan tasalla sekä pitää kansanedustajat tietoisina sisällöstä.

Kaikki tuki istuville kansanedustajille! Heitä ei saa jättää yksin eikä ainakaan kadehtia siitä, että joku meitä siellä Isolla Kirkolla edustaa. 




Kommentit

  1. Edunvalvonta onkin tärkeää. Oli osa-alue mikä tahansa. Kiitokset tästä postauksesta. Oli mielenkiintoista lukea. Meillä myös nämä edunvalvontaan liittyvät asiat ovat ajankohtaisia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit